Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout

18.08.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Každý jistě zažil, že mu v nejnevhodnější dobu zazvonil telefon s neznámým číslem. Energický hlas začal chrlit přehršel informací a nabízet šperky, pojištění, uhlí, elektřinu a další, a další produkty. Jak se bránit proti těmto hovorům? A kde vůbec získali vaše číslo?

"Dobrý den, tady slečna Jiřina XX ze společnosti Levné hábity? Máte chviličku? Dobře, mohla bych s Vámi domluvit schůzičku, nabídnout náramek, či pojištění?"

Každý z vás jistě již podobný začátek telefonátu zažil. A mnozí z vás již seděli na místě fiktivní slečny Jiřiny. Nabízení produktu, rozvíjení a získávání vztahu se zákazníkem pomocí telefonu se nazývá telemarketingem. Jedná se o velmi rozšířenou praktiku českých prodejců. Call centra nabírají studenty, důchodce a vše, co má ruce, nohy a ochotu obvolávat potencionální zákazníky a nabízet jim různé produkty.

Mnohdy si až po skončení hovoru uvědomíte, že jste si něco objednal, či domluvil schůzku s finančním poradcem. Průměrně trvá telemarketingový rozhovor 7,5 minuty a tento čas se vám již nevrátí. Jak vůbec získají vaše číslo? A jak se bránit proti nevyžádaným hovorům?

Slečny a pánové z Call centra dychtí po vašem zájmu

call_center_2505955_1920

Zdroj: Pixabay (ilustrační foto)

Jak získávají vaše číslo?

Existuje mnoho společností, které shromažďují telefonní čísla do databází. Vaše číslo získají např. pokud se registrujete na různých webových stránkách, také pokud zkoušíte službu (např. aplikace) "zdarma". Další možností je software, který z internetu "doluje" telefonní čísla. Takže pokud své číslo máte uvedené někde na webových stránkách, tak vás software může najít.

V době rozšířených sociálních sítí, lze získat váš kontakt i jejich prostřednictvím (pokud máte zadané vaše telefonní číslo a nemáte omezenou jeho viditelnost). Telefonní čísla jdou tedy získat poměrně snadno. Takto získané databáze telefonních čísel se potom stávají snadno obchodovatelným zbožím, o které je značný zájem. Dalším zdrojem kontaktů jsou sami klienti, kteří "doporučí", nebo rovnou předají vaše číslo. Tato činnost bývá spojena s nějakým bonusem (sleva, dárek apod.), nebo to již někteří prodejci, makléři a další považují za samozřejmost (např. finanční poradenství).


Jak se bránit proti nevyžádaným hovorům?

Nejsnadnější cesta je vůbec nezvedat neznámá čísla. Ale co když vaše dítě, rodič, pes nebo přítel potřebuje pomoc? Nebo vás chce starý kamarád pozvat na pivo, svatbu nebo pohřeb? Nebo vám volá kolega, že jste něco pokazil v práci? Pravděpodobnost je malá, ale existuje.

Další možností je ihned po zjištění, kdo volá, zavěsit. Ano, slušný člověk by to neměl dělat. Ale pokud opravdu nestojíte o schůzku, či produkt, tak jednoduše zavěste. Nebojte se, nebudete první a zdaleka ani poslední. Lidé sedící v call centru jsou zvyklí na rychlé položení, a často i na sprosté nadávky. Těm se vyvarujte. Raději slušně odpovězte, že nemáte zájem a zavěste. Pokud se na vás ihned spustí vodopád slovíček od proškoleného volajícího, stačí kouzelná formulka: "Odvolávám souhlas se zpracováním osobních údajů a vyžaduji vyřazení z vaší databáze". A operátor call centra vás na základě tohoto tvrzení musí dle Zákona o ochraně osobních údajů, č. 101/2000 Sb. vyřadit z databáze. Problémem ovšem je velké množství databází a vy musíte odmítnout každou zvlášť.

Jestli nezabere ani tato možnost, tak se obraťte na svého operátora a nechte svoje číslo zveřejnit a označit v telefonním seznamu a elektronickém registru čísel. Tento nesouhlas můžete vyjádřit i telefonicky. Pokud vám ovšem i tak přijde nevynucená SMS či hovor, tak se volající vystavuje riziku pokuty.

Pokud máte zmeškaný hovor a na obrazovce se vám ukáže neznámé číslo, můžete se podívat na internet, zdali se nejedná o známou nekalou osobu. Také si můžete  pořídit aplikaci, která vás ochrání před nevyžádanými hovory či SMS. Díky ní i vy sami můžete varovat ostatní před otravným obchodníkem a nekalým jednáním.

Jak řešíte volání z neznámého čísla vy? Budeme rádi, když se podělíte s námi o vaše zkušenosti do komentářů. A snad už do telefonu nebudete muset křičet písničku od kdysi legendární kapely Holki "Už mi nevolej...".

Autor článku

Michal Bureš

Michal Bureš  

Šéfredaktor Finance.cz


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU